Friday, June 10, 2011

Printer Spooler Services Tiba-Tiba Berhenti (Windows 7)

Masalah ini jarang berlaku. Berikut adalah antara penyelesaian yang boleh diguna pakai:
  1. Pastikan Print Spooler Services dalam mod Start
  2. Start --> taip services.msc --> cari Print Spooler
  3. Pastikan Service Status: Started dan Startup Type: Automatic
  4. Jika masih bermasalah, sila ikuti langkah seterusnya
  5. Start --> taip cmd
  6. Pada Command Prompt, taip sfc /scannow
  7. SFC atau System File Checker Tool berfungsi untuk mengesan fail-fail bermasalah dan akan menggantikannya dengan fail yang baharu. Mungkin Windows akan meminta DVD Windows 7 semasa proses ini berjalan.
  8. Apabila selesai, tutup Command Prompt dan restart komputer.
  9. Jika masih bermasalah, langkah seterusnya merupakan langkah terakhir
  10. Start --> taip regedit
  11. Pergi ke key berikut: HKEY_LOCAL_MACHINE -> SYSTEM -> ControlSet001 ->
    Control -> Print -> Environments -> Windows NT x86 -> Driver -> Version -3
  12. Sila delete semua folder printer-printer yang bermasalah sahaja
  13. Tutup regedit, dan restart
  14. Install semula printer yang bermasalah menggunakan driver yang terkini
Kalau nak cuba Microsoft Fix It pun boleh juga...


Selamat mencuba.

Cara-cara Untuk Speed Up Outlook 2010 (Gmail - IMAP)

Wednesday, December 8, 2010

Cara Termudah Mengelak 'autorun.inf' Memasuki External Disk / Thumbdrive

Lama sungguh tak update blog ni. Hari ni, aku hanya nak berkongsi satu cara termudah untuk mengelakkan 'autorun.inf' daripada memasuki external disk / thumbdrive anda. Fail autorun ni kebiasaannya dikaitkan dengan virus dan dengan menggunakan fail inilah virus dapat memasuki sistem dengan mudah. Mana-mana komputer yang telah dimasuki virus biasanya akan menyebarkan virus tersebut dengan cara memindahkan fail 'autorun.inf' dan fail berisi virus (biasanya terletak di dalam folder 'Recycler') ke dalam external disk / thumbdrive tanpa disedari.

Berikut adalah cara termudah untuk mengelakkan daripada fail autorun daripada memasuki external disk / thumbdrive anda:
  1. Selepas selesai buat virus check (pastikan tiada virus yang tertinggal dan fail 'autorun.inf' telah dihapuskan), buat satu folder baharu dalam external disk / thumbrive anda.
  2. Namakan folder tersebut sebagai 'autorun.inf' (tanpa '').
  3. Tandakan sebagai 'Read Only' pada 'Folder Properties'
  4. Ulangi langkah yang sama pada setiap partition pada external disk anda (jika ada).
Dengan cara ini, fail autorun yang berisi virus tidak akan dapat 'menyelinap' dalam external disk / thumbdrive anda oleh kerana 'kegagalan' fail tersebut membuat salinan ke dalam media-media tersebut.

Tuesday, November 3, 2009

Membuang Fail / Folder Yang Tegar

Salam Semua,

Pada kali ini, aku nak kongsi cara2 membuang fail atau folder yang bila kita try nak delete je... Akan keluar pernyataan 'Access is Denied'. Pernyataan ini secara normalnya hanya keluar sekiranya fail yang nak dibuang tu adalah fail yang sedang digunakan, atau kita sendiri tidak ada access penuh bagi PC yang digunakan.

Hal ini biasa terjadi pada thumbdrive atau external harddisk yang kita bawa ke mana2. Ada sesetengah keadaan bila mana virus masuk ke dalam media ini dan bila kita bawa semula ke PC kita, antivirus dapat mengesan kehadiran virus tetapi tidak boleh membuangnya... Ini adalah kerana 'access permission' untuk fail berkenaan adalah terhad.

Oleh yang demikian, dalam posting kali ini aku akan tunjukkan cara2 untuk kita dapatkan 'access permission' untuk fail yang tak boleh dibuang ini. Tanpa menggunakan sebarang tools dan mengambil masa hanya 3 minit (setiap fail).
  1. Tutup dulu Simple File Sharing
  2. Buka Windows Explorer, klik Tools --> Folder Options...
  3. Pada tab View tu, kosongkan kotak 'Use Simple File Sharing (Recommended)'
  4. Klik OK
  5. Sekarang, kita akan 'kerjakan' fail atau folder yang bermasalah tadi.
  6. Halakan mouse pada fail yang bermasalah dan tekan butang kanan mouse, klik pada Properties
  7. Pilih tab Security, biasanya korang akan dapati ruangan 'Group or user names:' kosong... (Sekiranya fail yang tidak bermasalah, pada ruangan itu akan diisi dengan user seperti 'Everyone' atau 'Administrator').
  8. Jika ruangan tersebut kosong, klik butang 'Advanced'.
  9. Pada tab Owner, perhatikan ruangan 'Current owner of this item:' pastinya kosong. Sila klik pada salah satu user pada ruangan 'Change owner to:' (pilih Administrator atau apa2 akaun berstatus administrator yang lain).
  10. Klik OK, dan klik OK sekali lagi.
  11. Sekarang, sila gunakan butang kanan mouse sekali lagi untuk buka Properties.
  12. Pilih tab Security, korang akan dapati ruangan 'Group or user names:' telah terisi dengan nama2 user sebelum ini (ada yang namanya panjang 'S51xxxxxx' dan satu lagi biasanya SYSTEM). Sila buang user2 ini dengan menekan butang Remove atau tekan DEL pada keyboard.
  13. Sekarang, tekan butang Add... --> Advanced... --> Find Now.
  14. Pilih user Administrator dan klik OK.
  15. Sekarang, Administrator telah 'menguasai' fail atau folder ini. Sebelum korang buang fail ini, pastikan pada ruangan 'Permission for Administrator' tu, korang tanda pada kotak Allow untuk 'Full Control'. Klik OK.
  16. Sekarang, bolehlah korang delete fail atau folder tersebut. Korang juga boleh 'wakilkan' antivirus korang untuk buang fail berkenaan.

Akhir sekali, perlu diingatkan bahawa tak semua fail boleh dibuka dengan cara yang sama. Mungkin ada ketika korang terpaksa buat langkah2 di atas kepada setiap satu fail yang bermasalah (jenis tak makan saman, walaupun duduk dalam satu folder yang sama). Jadi, tahan2 jela yer...

Selamat Mencuba...

Wednesday, October 28, 2009

Menghapuskan Kido.ix / .ih atau Conficker

Assalamualaikum Semua,

Pada posting kali ni, ingin aku kongsi bersama pengalaman semasa aku buat exam server installation kat Sarawak. Berikut adalah salinan email asal yang aku hantar kepada member2 teknikal lain (malas nak taip balik).

Salam Semua,

Korang mesti ada yang pernah berhadapan ngan masalah virus Kido.ix / .ih dan sewaktu dengannya kan? Ada sesetengah antivirus boleh buang tapi Kaspersky yang lama (even yang 2009) pun kadang2 ada loophole x bleh delete virus ni. Dia biasa menjelma dalam bentuk autorun.inf, lepas tu ada dalam folder recycler tu, ada file pelik contohnya jxdssds*.*

Antara bahaya virus ni adalah, yang zahirnya, dia dok kacau hide / unhide security files. Yang batinnya, dia mampu kacau port 443 dan menyebabkan internet x stabil. Data untuk PC2 yang beso pun boleh dicuri.. Dan sebagainya.

So sebagai penyelesaian, sila download 5 file yang disertakan, make sure semua file ditukar extension daripada *.dll kepada *.exe terlebih dahulu, kecuali yang doc tu ah yer. Copy file KK.exe tu dalam C drive atau mana2 saja. First kena run KK.exe tu dulu. KK stands for Kido Killer... Ada beberapa switch command untuk digunakan bersama file ni. Korang kena pi Start -> Run -> cmd. Kemudian taip path:\KK.exe -a (contohnya c:\kk.exe -a). Rujuk KK Switches.doc untuk maklumat lanjut.

Biasanya kat sini kitorang run sebagai: C:\KK.exe -f -n -r -x -a -z

Kalau ada external ke, pendrive ke ape ke, cucuk je skali kat PC tu, insya Allah KK.exe ni akan tolong scankan skali.

Selepas Kido dihapuskan, barulah run 3 lagi file2 lain tu. Installer ni semua daripada Microsoft, tujuannya macam nak halang Kido dari masuk semula dan betulkan balik port2 yang pernah dikacau (ikut manual dia la)...

Dapat solution ni pun setelah Kido ni dengan kurang ajarnya dok lepak kat dalam network drive server Prometric. Habis arini kitorang dok wat pembersihan besar2an kat semua seat... Huhuhu...

Selamat mencuba!
  • Dalam email tu aku dok mention tukar .dll kepada .exe sebab Gmail tak bagi attach .exe files dalam email. So kena tukar extension dulu.
  • Sebelum run KK.exe ni, adalah lebih baik korang off dulu antivirus yang ada dalam PC korang.
  • Kalau korang nak download KK.exe ni, sila klik di sini. KK Switches tu pun boleh korang cari dalam page yang sama.
  • Untuk tiga fail dari website Microsoft yang aku maksudkan, sila klik link2 di bawah:
  • WindowsXP-KB957097-x86-ENU.exe
  • WindowsXP-KB958644-x86-ENU.exe
  • WindowsXP-KB958687-x86-ENU.exe
  • Solution ni untuk Windows XP sahaja. Tapi korang still boleh gunakan KK.exe ni kat OS lain (Vista atau Windows 7). Untuk security patches daripada Microsoft tu (untuk OS lain), sila cari sendiri ye...

Harap2 pengalaman ini membantu...